Harold Davis kompozycja zdjęć. kreatywna fotografia full, ebooki chomikuj

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kreatywna fotografia
Autor
T³umaczenie: Przemys³aw i Karina Gancarczyk
ISBN: 978-83-246-2700-4
Tytu³ orygina³u: Creative Composition:
Digital Photography Tips & Techniques
Format: 200

230, stron: 240
Po³¹cz wiedzê i si³ê wyobraŸni, aby zostaæ mistrzem kompozycji
• Jak prewizualizowaæ kompozycjê zdjêcia?
• Jak wykadrowaæ je tak, aby mia³o wiêksz¹ si³ê oddzia³ywania?
• Jak ukazaæ si³ê swojej wyobraŸni na fotografii?
Doskona³e technicznie zdjêcie, wzbudzaj¹ce emocje odbiorcy, to marzenie ka¿dego
fotografa. Autor tego podrêcznika – uznany fotograf Harold Davies – podpowiada, jak
wykonaæ w³aœnie takie fotki. Znajdziesz tu wskazówki dotycz¹ce tego, w jaki sposób
rozbudziæ i pielêgnowaæ w³asn¹ kreatywnoœæ, a tak¿e opis najlepszych rozwi¹zañ
technicznych. Po³¹czenie tych elementów pozwoli Ci twórczo prewizualizowaæ kompozycje
Twoich fotografii, co sprawi, ¿e Twoje prace bêd¹ naprawdê zachwycaj¹ce.
Ksi¹¿ka „Kompozycja zdjêæ. Kreatywna fotografia” to przede wszystkim przewodnik po
œwiecie doskona³ej kompozycji, w którym ka¿de zagadnienie ilustrowane jest wspania³¹
fotografi¹, a tak¿e informacjami z zakresu samej kompozycji oraz danych technicznych,
takich jak rodzaj u¿ytego obiektywu, przys³ona, czas naœwietlania czy ISO. Z tego
podrêcznika dowiesz siê, jakie narzêdzia mog¹ pos³u¿yæ do stworzenia i udoskonalenia
zdjêæ, jak podnieœæ spójnoœæ i wewnêtrzn¹ logikê zdjêcia w obrêbie kadru, a tak¿e
jakich strategii u¿ywaæ, aby zintegrowaæ na zdjêciach czas i narracjê. Nauczysz siê
doskonale ³¹czyæ temat zdjêcia z jego wizualnym przedstawieniem w celu wywo³ania
konkretnych emocji.
• Praca z makroobiektami
• Czas ekspozycji i ruch
• Zwiêkszanie ostroœci zdjêcia
• Fotografie z wyobraŸni¹
• Abstrakcja
• Fotografia jako projekt
• Perspektywa
• Z³oty podzia³
• Kolor i œwiat³o
Spraw, ¿eby Twoje fotografie przemówi³y!
Kompozycja zdjêæ.
Spis treści
8 Wprowadzenie
10 Zdjęcia robią ludzie,
nie sprzęt
12 Technika i kompozycja
16 Obiektywy i ogniskowe
18 Rozmiary matrycy
i ogniskowa
24 Korzystanie z obiektywu
typu rybie oko
26 Praca
z makroobiektywami
30 Wybór odpowiedniej
wartości ogniskowej
34 Czym jest ekspozycja
38 Korzystanie z trybów
ekspozycji
38 Korzystanie
z histogramów ekspozycji
40 Ekspozycje kreatywne
42 ISO i szum
44 Czas ekspozycji i ruch
50 Przysłona, ostrość
i głębia ostrości
50 Głębia ostrości
54 Ostrzenie i odległość
hiperfokalna
60 Praca przy wykorzystaniu
Lensbaby
62 Rozmycie i bokeh
66 Znaczenie
rozpiętości tonalnej
68 Zwiększanie
rozpiętości tonalnej
70 Ekspozycja ziemi
i nieba w nocy
72 Wielokrotna obróbka
RAW ujęć innych
niż krajobrazy
74 Bracketing ekspozycji
krajobrazu
76 Łączenie ujęć kwiatów
78 Zwiększanie ostrości
na zdjęciu
80 Organizacja pracy
i zarządzanie zasobami
cyfrowymi
156 Fotograia to projekt
158 Linie
160 Kształty
164 Fotograia i zen
166 Wzory
172 Iteracje
176 Rytm
178 Ukazywanie świata
w perspektywie 360°
180 Dostrzeganie kadru
188 Podział kadru
192 Złoty podział
194 Kadr w kadrze
198 Kolor
200 Światło
202 Praca z tonami
204 Jak dostrzec kompozycję
206 Czerń i biel
212 Łączenie koloru
z obrazem czarno ‑białym
216 Spirale
222 Perspektywa
224 Porządek i jego brak
228 Podkreślanie tego,
co ważne
82 Puść wodze wyobraźni
84 Wykorzystanie wizualnej
niejednoznaczności
86 Dostrzegać
nieoczekiwane
90 Siła płynąca z wizji
94 Fotograia to magia
98 Świat tajemnic
100 Zdjęcia, na które trzeba
spojrzeć dwa razy
104 Fotograia i narracja
108 Fotograia jest poezją
112 Fotograia, która
opowiada jakąś historię
118 Analiza tematu
120 Bądź konkretny
122 Abstrakcja
128 Abstrakcja wiarygodna
130 Fotograia i paradoks
132 Łączenie obrazów
134 Fotograia to mistyikacja
136 Zabawa skalą
138 Czym jest rzeczywistość?
140 Mistyczny krajobraz
144 Natura paradoksu
150 Surrealizm
234 Dodatkowa lektura
236 Słowniczek
238 Skorowidz
7
  Wykorzystanie wizualnej niejednoznaczności
Spójrz na fotograię zamieszczoną na sąsied‑
niej stronie. Co widzisz?
Nawet jeśli dobrze wiesz, że patrzysz na
plażę, na jakimś poziomie myślowym mo‑
żesz być niezupełnie co do tego przekonany.
Jeśli uda Ci się wywołać u patrzącego tego
rodzaju wątpliwości — uświadomione lub
nie — oznacza to, że Twoją kompozycję ce‑
chuje dodatkowa siłę wyrazu.
Czy przedstawia krajobraz chińskich gór?
Spójrz raz jeszcze. Przypatrz się uważniej.
Jeśli jest to zdjęcie górskiego krajobrazu, to
czemu przez szczyty „przechodzą” ślady stóp?
I czy możliwe jest, by przez środek obrazu
dryfowały kawałki drewna?
Szukaj sposobności do stworzenia kompo‑
zycji, na którą patrzący musi z zaskoczeniem
spojrzeć powtórnie i która wywołuje za‑
chwycający zawrót głowy, rezultat wizualnej
niejednoznaczności. Jak możesz to zrobić?
Zacznij od nauczenia się rozpoznawania tej
właściwości wizualnej. Wypatruj obrazów,
które mogą być interpretowane na wiele spo‑
sobów. Część najlepszych przykładów znaj‑
dziesz w naturze: woda, drzewa, zwierzęta
i krajobraz przybierają kształty, które kojarzą
się z czymś zupełnie od nich różnym.
Po dokładniejszym przyjrzeniu się odkryjesz,
że patrzysz na wzór, jaki utworzyły fale na
plaży. W rzeczywistości zdjęcie na stronie
obok jest przyciętą i obróconą wersją foto‑
graii zamieszczonej poniżej.
Cechą właściwą człowiekowi jest to, że widzi
rzeczy, jakie spodziewa się zobaczyć. Dlatego
fotografowie często zapominają o wizualnej
niejednoznaczności.
A niejednoznaczność pozwala wyzwolić praw‑
dziwą siłę kompozycji. Jest coś magicznego
i wciągającego w tym, że dzięki zabiegom
fotografa oglądający mówi: „Zaraz, zaraz…”.
Kiedy zaczniesz już dostrzegać taką sposob‑
ność, możesz zacząć pracować nad tym, aby
jak najbardziej pokazać w fotograii niejedno‑
znaczność.

Gdy patrzyłem z góry na wspaniałą plażę w Point Reyes Natio‑
nal Seashore, czułem się jak zahipnotyzowany wzorami, które
fale utworzyły na piasku. Użyłem iltra polaryzacyjnego, by
ukazać kolor wody.
170mm,iltrpolaryzacyjnykołowy,1/200s,f/7,1,ISO100,zręki

Strony 82 – 83: zachód słońca nad tym skalistym kalifornijskim
wybrzeżem następował bardzo szybko. Po kilku minutach od
chwili, gdy zrobiłem to zdjęcie, wszystko pogrążyło się we
mgle.
200mm,2minuty,f/22,ISO100,statyw
84
Kompozycja zdjęć. Kreatywna fotograia
  Ważne jest także to, by zwracać uwagę na
szczegóły i wzory, które łatwo można przega‑
pić. Czasem ogólny rzut oka na motyw zdję‑
cia jest dokładnie tym, co pozwoli stworzyć
interesującą fotograię.
Tak właśnie było, gdy ujrzałem wzory nary‑
sowane przez fale na plaży, które możesz
zobaczyć na zamieszczonych tu zdjęciach.
Poczułem dreszcz podekscytowania, gdy
zdałem sobie sprawę z tego, że jeśli odwrócę
i przytnę obraz, będzie on przypominał góry.
Jeszcze jedno: zawsze warto powtórnie przyj‑
rzeć się swoim zdjęciom — być może dobrze
zrobi im przycięcie, zwiększenie pola widze‑
nia czy obrócenie. Czasami drobna zmiana
może sprawić, że obraz będzie postrzegany
w zupełnie inny sposób.
Puść wodze wyobraźni
85
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gdziejesc.keep.pl