Henryk Pająk - Kościół do katakumb, różne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Początki podboju Polski i Kościołaprzez plemię handloweOblężenie trwa długo wrogowie muszą się zmieniaćnic ich nie łączy poza pragnieniem naszej zagładyZbigniew Herbert:Raport z oblężonego miastaAby uzm ysłowić sobie długą drogę „wiecznych dro m aderó w ” do p odbojuPolski średniowiecznej i przedrozbiorowej, w następnym rozdziale przedstaw im y„M ędrca Syjonu” - Jana A m osaK om ensky’ego,współtw órcę m asonerii europej­skiej, lecz erozja pierwszych stru k tu r państw a polskiego i podbój ekonom icznysięgają już wczesnego średniowiecza. W pływy wiecznych drom aderów gwałtowniepowiększają się w wiekach XIII, XIV i XV, a w dw óch następnych dywersja nabieracharakteru systemowego; niewidzialnej okupacji, choć oficjalnie sprawcam i anihi-lacji Polski Jagiellonów były państw a rozbiorowe - Prusy, Rosja i A ustro-W ęgry1,a w ew nętrznie - rzekom y polski nierząd, warcholstwo.Pierwsi Żydzi dotarli na obszary Polski już w wieku XI, a nie wykluczone, żejeszcze przed chrztem Polski. Ciągnęli jako handlarze „żywym towarem” - niewol­nikam i słowiańskimi. Prof. Maciej Giertych w „Opoce”2 z października 1994 pisał,że broniąc się przed zarzutem odpowiedzialności za handel niewolnikam i z A fry­ki, żydowska „Liga Antydefamacyjna” zamieściła specjalne ogłoszenie w „The NewYork Times International” 24 maja 1994 roku, gdzie Żydzi starali się „podzielić”swoją odpowiedzialnością za handel niewolnikam i z ludźm i innych ras i narodów,m.in. białymi, Arabami, M urzynami. Przy tej okazji Żydzi cynicznie przyznali:Żydzi raczej handlowali Słowianami w Europie Średnio­wiecznej i wokół Morza Śródziemnego.1 Korzystamy z pracy: H. De Vries de Heekelingen:Izrael, jego przeszłość i przyszłośćw przekładzie Czerniewskiego. Księgarnia Św. Wojciecha, wydanie przedwojenne, bez daty.2 Biuletyn wydawany, redagowany i rozsyłany przez prof. Macieja Giertycha.6POCZĄTKI PODBOJU POLSKI I KOŚCIOŁA PRZEZ PLEMIĘ HANDLOWEO tw arcie przyznali, że nie handlow ali ludźm i ras zachodnich, tylko „tow a­rem ” z podrzędnej rasy słowiańskiej.Tym sam ym , handel Słow ianam i był w opcji rasistów z „A ntidefam ationLeague” /Ligi Antydefam acyjnej/, zajęciem m niej hańbiącym n iż handel nawetczarnym i z Afryki.No cóż, jesteśm y już od wieków przyzwyczajeni przez Żydówdo traktow ania Słowian jako najniższej rasy. Prof. M. Giertych pisał:Wyrazy „slaw” i „Slave” czy też „sclave” oznaczają niewol­nika czy też Słowianina, co w krajach śródziemnomorskich byłow pewnym okresie równoznaczne dzięki działalności takich h an ­dlarzy żydowskich, jak odwiedzający PolanIbrahim ibn Jakub.Według Iwo CyprianaPogonowskiego/„Jews in Poland, a do-cum entary history” Hipcrene Books, N.Y. 1993/ pierwsze osad­nictwo żydowskie w Polsce zorganizowane było, by wymieniaćprodukty leśne , konie, futra, miecze i„niewolników obojga płcina towary luksusowe”.Jedna ze scen na dwunastowiecznychdrzwiach gnieźnieńskich przedstawia uwalnianie niewolnikówchrześcijańskich od żydowskich kupców przez syna BolesławaChrobrego, późniejszego króla Mieszka II.Etapem p o śred n im w ędrów ki Żydów na tereny Polan były Czechy, w nich P ra ­ga, która po kilku wiekach stała się ważnym ośrodkiem han d lu żydowskiego w E u ­ropie. Poza handlem , w tym h an dlem niew olnikam i, najważniejszą specjalnościąŻydów byłalichwaw jej tradycyjnym znaczeniu i skutkach, co szerzej p rzedsta­wiam y n a przykładach żydowskiej lichwy w Krakowie drugiej połow y XIV wieku.Wcześniej lichwa nie m ogła u nas rozw inąć skrzydeł, gdyż panow ała u nas gospo­darka sam ow ystarczalna i handel w ym ienny - pieniądze były zbędne.Pierwsze potrzeby w tym zakresie pojawiły się w okresie panow ania udziel­nych książąt - władców, gdyż w zrosły potrzeby ich dw orów i księstw. Sprzyjałotym p otrzebom rozbicie dzielnicowe, a zwłaszcza przekształcanie się gospodarkinaturalnej i handlu w ym iennego w obrót pieniężny.Najstarsza kronika w spom ina o m atce Bolesława Krzywoustego, która zaczę­ła w ykupować niew olników chrześcijańskich z rąk żydowskich handlarzy żywymtow arem , ale ten szlachetny zwyczaj m ogła ona już jako królew na Judyta wynieśćz Pragi Czeskiej, ogniska tego handlu.H istorycy przypisująW ładysław ow i H erm anow iprzyjm ow anie zbiegów ży­dowskich z Z achodu w okresie pierwszej w ypraw y krzyżowej w 1096 roku. Nie: ■: ich chyba wielu, jeżeli przez następne niem al 300 lat znajdowało się na pol-ijrlzh.ziem iach stosunkow o niewielu Żydów, skupionych w większych m iastach.O d chwili ich pojaw ienia się w Polsce zaczęli dawać się we znaki ludności. W sp o ­m ina o tym już W incentyKadłubek,a świadczą o tym zwłaszcza pierw sze przy ­wileje dla Żydów i uchw ały synodów biskupich. O piekunam i Żydów byli niem alPOCZĄTKI PODBOJU POLSKI I KOŚCIOŁA PRZEZ PLEMIĘ HANDLOWE7wyłącznie udzielni książęta, wkrótce ich d łużnicy Za usługi lichwiarskie Żydzi ka­zali sobie słono płacić kosztem poddanych, a także kosztem samego księcia i jegopaństew ka.K ościół katolicki zawsze protestowali przeciwko żydowskiej lichwie,sięgającej niekiedy 100,5 p ro cent3, a bezpraw na sięgała naw et 300 procent.Rujnowała ludność polską nie tylko lichwa, ale także wydzierżawianie Żydomceł, bogactw naturalnych kraju /np. żup solnych/, zlecanie im p o b o ru podatków,a naw et bicia m onet. Słowem - przywileje dla Żydów.Pierwszym ważnym protektorem Żydów był M ieszko Stary, m ożna pow ie­dzieć - ówczesny filosemita. Za wystąpienia antyżydowskie karał surowo. M iałżydowskich mincarzy, czego dow odzą m onety z tego okresu z hebrajskim i napisa­mi. Żydzi byli też poborcam i podatków, za co W incenty K adłubek porów nał ichz wilkam i4.Im bardziej upadała władza m onarchy, tym większe błędy popełniali w tym za­kresie książęta. Bolesław Pobożny /kaliski/, wydał16sierpnia1264roku pierw szyprzywilej dla Żydów, sprawiający w rażenie form alnej kapitulacji przed w pływam iŻydów. Zapew ne przym usiły go do tych ustępstw trud ności finansowe. W trakciewalk o przyszłość państw a chciał sobie pozyskać wpływowych przedstawicieli ży-dostwa i wydał przywilej na wzór zachodni. Z36 jego artykułów niem al w szyst­kie są kosztow nym faw oryzow aniem Żydów.Są tam zapisy ułatwiające Żydomkoniokradztw o, paserstwo, a nawet fałszowanie m onet, nie m ówiąc już o upraw ia­niu lichwy i ochronie Żydów przed ekscesami zrozpaczonych „tubylców”5. Tenfatalny w skutkachstatut kaliskiwykazał całkowitą nieznajom ość lub zlekceważe­nie przew rotności żydowskiej. Co gorsze, był pisany p o d dyktando rabinów, a sze­reg punktów, jak zauważa Heekelinger, „zadziwiająco” zbiegało się z uchw ałam i„synodu” rabinów francuskich po drugiej krucjacie.W tedy i później, jedynym i nieprzejednanym obrońcą wyzyskiwanej przezŻydów ludności był Kościół katolicki.D uchow ieństw o polskie zjechało do W rocławia w 1167 roku. O bradow ałop o d przew odem legata papieskiego.Pow zięło szereg uchwał mających bronić za­rów no w artości religijnych, jak i kondycji gospodarczej państwa.Strategią tychuchw ał było odseparow anie Żydów od chrześcijan, od ich „przew rotności i nie-m oralności”. Z abraniano Żydom uczęszczania do łaźni i gospód chrześcijańskich,posiadania niewolników, sług, nianiek chrześcijańskich. N akazyw ano karanie Ży­3 Helcel:Starodawne prawa polskiego pomniki,t. I i:Prawa polskie KazimierzaWielkiego i Władysława Jagiełły przełożone na język polski/z łaciny - H.P./przezŚwiętosławaz Wojcieszyna,1449 r., wydane nakładem Biblioteki Kórnickiej.4 Bielowski:Monumenta Poloniae Historia/Kronika Kadłubka/ Wszystkie podane tuźródła znajdują się w omawianej pracyIzrael, jego przeszłość....5 R. Hube:Przywilej żydowski Bolesława,Biblioteka Warszawska.8POCZĄTKI PODBOJU POLSKI I KOŚCIOŁA PRZEZ PLEMIĘ HANDLOWEdów za w ykroczenia obyczajowe, ale w pierwszej kolejności potępiano żydowskąlichwę6.P odobne uchw ały powzięto na synodach w 1279 roku i następnych: 1285,1333i 1350. N akładały one kary także na wiernych, zabraniały im h and lu i kontaktówz Żydam i p o d karą w ykluczenia z Kościoła. To wszystko jed n ak nie m iało skutkówpraktycznych. Brakowało m ożliwości egzekwowania tych zakazów. W ładza świe­cka nie w kraczała w te obszary, p o n ad to była po stronie Żydów. Ustawodawstwocywilne, im m unitety królewskie legalizowały lichwę żydowską, stosunki handlow ez n aro d em „sam ow ybranym ”. Chrześcijan usiłujących gw ałtem odzyskać swojąw łasność zastawioną u lichwiarzy, surowo karano „jako rozbójników książęcegoskarbu”. Stanowił o tym artykuł 29 statutu kaliskiego.Ale naw et w tym statucie znalazł się zapis, który bron ił nie-Żydów, surowozakazując Żydom pożyczanie pieniędzy p o d zastaw nieruchom ości, co m iało ch ro ­nić w łasność m iejską i wiejską w artykule 25.K azim ierz Wielki (1333-1370) utrzym ał ten artykuł. W brew późniejszym opi­niom , nie był filosemitą. Budując Polskę „m urow aną”, starał się wykorzystywaćŻydów do własnych celów. W 1347 roku w W iślicy i Piotrkow ie artykuł 25 naw etzaostrzono, przy czym M ałopolanie zdzierstwo lichwy zaniżyli do 54 procent. Z a­kazano także daw aniu pieniędzy nieletnim przez Żydów7.O d 1349 roku zaczęły się pierw sze „pogrom y”, gdyż w stolicy, skupiającej kil­kuset Żydów,dw udziestu lichwiarzypotrafiło wzbudzić pow szechny opó r i odw etwobec bezlitosnego ściągania długów przez lichwiarzy żydowskich.Olichwie w Krakowie wieków XIII i XIV pisali: EugeniuszM illerw 1904 rokuoraz polski Żyd d r IgnacySchiperw: „Dzieje handlu żydowskiego na ziem iachpolskich” /780 stron!/ wydane 1937 r.Jak ustalił E. Miller, Żydzi krakow scy w XIV wieku grupow ali się w obszarzedzisiejszych Plant, gdzie główną arterią była ulica żydowska -p la tea iu d e o ru m,późniejsza ulica św. Anny. Żydzi ówcześni specjalizowali się w dw óch form achlichwy: pożyczkach p o d zastaw nieruchom ości i pożyczkach za poręczeniem .Z licznych przykładów podaw anych przez E. M illera najczęściej pow tarzają sięprzypadki zabierania od niew ypłacalnych pożyczkobiorców bydła, koni, drobiu,ryb /W isła/, zboża, m iodu.Procenty były iście bandyckie.Żydowi Jesmainowi,bracia Mikołaj i Stanisław z C hotlicza zobow iązali się wypłacić 400 grzywien, je ­żeli na czas nie zw rócą pożyczonych 80 grzywien. Tym sposobem w ręce Żydówprzechodziły całe wsie pańszczyźniane, dwory, dobytek.Nawet papież Bonifacy IX /1389-1404/ stanął w obronie jednego z rycerzyp ilsk ic h gnębionych przez lichwiarzy8. Owe „pogrom y” były zaledwie n am iast­6Kodeks Wielkopolski,1.1, nr 423.7 Świętosław z Wojcieszyna:Statut Wiślicki,Poznań 1877.8 I. Schiper:Studia nad stosunkami gospodarczymi Żydów w Polsce podczas średnio­wiecza,Lwów 1911, str. 65 i 141. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gdziejesc.keep.pl