Hal Fulton ruby.-tao-programowania-w-400-przykladach full version, ebooki7

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ruby. Tao programowania
w 400 przykĀadach
Autor: Hal Fulton
TĀumaczenie: MikoĀaj Szczepaniak
ISBN: 978-83-246-0958-1
TytuĀ oryginaĀu:
The Ruby Way, Second Edition:
Format: B5, stron: 912
oprawa twarda
PrzykĀady na ftp: 54 kB
Zbir gotowych rozwiĴzaĺ i porad dla programistw Ruby
¤
Omwienie moŃliwoľci jķzyka Ruby
¤
Zasady komunikacji z bazami danych
¤
Tworzenie interfejsw graficznych dla aplikacji
¤
Testowanie kodu łrdĀowego
Ruby, obiektowy jķzyk programowania, opracowany na poczĴtku lat 90. ubiegĀego
wieku w Japonii, cieszy siķ zasĀuŃonĴ i stale rosnĴcĴ popularnoľciĴ. Dziľ Ruby jest
powaŃnĴ konkurencjĴ dla Perla i podstawowym fundamentem technologii Ruby on Rails
-- doskonaĀego narzķdzia do szybkiego tworzenia aplikacji i witryn internetowych.
Prosta skĀadnia, duŃe moŃliwoľci, zwarta konstrukcja, rozbudowana i niezwykle
wygodna obsĀuga wyjĴtkw oraz przetwarzania plikw tekstowych sprawiajĴ,
Ńe po ten jķzyk programowania siķga coraz wiķcej osb piszĴcych oprogramowanie.
KsiĴŃka
â
Ruby. Tao programowania w 400 przykĀadach
Ò
to podrķcznik dla tych
programistw, ktrzy poszukujĴ metod rozwiĴzywania konkretnych zadaĺ
programistycznych za pomocĴ Ruby. Na ponad 400 przykĀadach przedstawiono w niej
przerŃne zastosowania i moŃliwoľci tego jķzyka. CzytajĴc jĴ, poznasz elementy jķzyka
Ruby i zasady programowania obiektowego, techniki przetwarzania Āaĺcuchw
tekstowych z zastosowaniem wyraŃeĺ regularnych oraz sposoby wykonywania nawet
najbardziej zĀoŃonych operacji matematycznych. Znajdziesz tu takŃe omwienie metod
komunikacji z bazami danych, budowania graficznych interfejsw uŃytkownika,
programowania wielowĴtkowego i pisania skryptw administracyjnych. Dowiesz siķ teŃ,
jak korzystaě z frameworka Ruby on Rails.
¤
Programowanie obiektowe w Ruby
¤
Przetwarzanie danych tekstowych
¤
Obliczenia matematyczne
¤
Internacjonalizacja aplikacji
¤
Operacje na zĀoŃonych strukturach danych
¤
Dynamiczne elementy jķzyka Ruby
¤
Tworzenie interfejsw graficznych dla aplikacji
¤
Aplikacje wielowĴtkowe
¤
Pobieranie danych z baz
¤
Dystrybucja aplikacji
¤
Testowanie
Tworzenie aplikacji internetowych w technologii Ruby on Rails
Przyspiesz proces tworzenia witryn i aplikacji z Ruby!
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
 SPIS TREŚCI
5
S
PIS TREŚCI
Słowo wstępne .................................................................................................. 21
Podziękowania .................................................................................................. 25
O autorze ............................................................................................................ 29
Wprowadzenie .................................................................................................. 31
ROZDZIAŁ 1.
Przegląd języka Ruby ...................................................................................... 47
1.1.
Wprowadzenie do programowania obiektowego ........................... 48
1.1.1.
Czym jest obiekt? ................................................................... 49
1.1.2.
Dziedziczenie .......................................................................... 50
1.1.3.
Polimorfizm ............................................................................. 53
1.1.4.
Kilka dodatkowych pojęć ..................................................... 54
1.2.
Podstawy składni i semantyki języka Ruby ..................................... 55
1.2.1.
Słowa kluczowe i identyfikatory ......................................... 57
1.2.2.
Komentarze i dokumentacja osadzana
w kodzie źródłowym ............................................................. 58
1.2.3.
Stałe, zmienne i typy ............................................................. 58
1.2.4.
Operatory i priorytety operatorów ..................................... 61
1.2.5.
Program przykładowy .......................................................... 62
1.2.6.
Pętle i struktury sterujące ..................................................... 65
1.2.7.
Wyjątki ..................................................................................... 70
1.3.
Programowanie obiektowe w języku Ruby ...................................... 73
1.3.1.
Obiekty .................................................................................... 74
1.3.2.
Klasy wbudowane ................................................................. 74
1.3.3.
Moduły i klasy mieszane ...................................................... 76
1.3.4.
Tworzenie klas ........................................................................ 77
1.3.5.
Metody i atrybuty .................................................................. 82
1.4.
Aspekty dynamiczne języka programowania Ruby ....................... 84
1.4.1.
Kodowanie w czasie wykonywania .................................... 85
1.4.2.
Refleksja ................................................................................... 86
1.4.3.
Brakujące metody .................................................................. 88
1.4.4.
Odzyskiwanie pamięci .......................................................... 89
 6
RUBY. TAO PROGRAMOWANIA W 400 PRZYKŁADACH
1.5. Ćwiczenie intuicji: o czym warto pamiętać ...................................... 90
1.5.1. Wybrane reguły składniowe ................................................ 90
1.5.2. Różne spojrzenia na programowanie ................................. 93
1.5.3. Wyrażenie case języka Ruby ................................................ 97
1.5.4. Rubyizmy i idiomy ............................................................... 100
1.5.5. Orientacja na wyrażenia i inne zagadnienia ................... 106
1.6. Żargon języka Ruby ............................................................................ 108
1.7.
Konkluzja .............................................................................................. 112
ROZDZIAŁ 2.
Praca z łańcuchami ......................................................................................... 113
2.1. Reprezentowanie typowych łańcuchów ......................................... 114
2.2. Reprezentowanie łańcuchów w notacjach alternatywnych ........ 115
2.3. Stosowanie dokumentu wbudowanego ......................................... 115
2.4. Określanie długości łańcuchów ........................................................ 118
2.5. Przetwarzanie po jednym wierszu w każdej iteracji .................... 118
2.6. Przetwarzanie po jednym bajcie w każdej iteracji ........................ 118
2.7. Stosowanie wyspecjalizowanych technik
porównywania łańcuchów ................................................................ 119
2.8. Dzielenie łańcuchów na tokeny ....................................................... 121
2.9. Formatowanie łańcuchów ................................................................. 122
2.10. Stosowanie łańcuchów w roli obiektów wejścia-wyjścia ............. 123
2.11. Konwersja wielkich i małych liter .................................................... 123
2.12. Uzyskiwanie dostępu i przypisywanie podłańcuchów ................ 125
2.13. Zamiana łańcuchów ........................................................................... 127
2.14. Przeszukiwanie łańcuchów ............................................................... 128
2.15. Konwertowanie znaków na kody ASCII ......................................... 129
2.16. Konwersja jawna i niejawna ............................................................. 129
2.17. Dołączanie elementów do łańcuchów ............................................. 132
2.18. Usuwanie końcowych znaków nowego wiersza
i innych symboli specjalnych ............................................................ 133
2.19. Usuwanie znaków białych z początku i końca łańcucha ............. 134
2.20. Powielanie łańcuchów ........................................................................ 134
2.21. Osadzanie wyrażeń w ramach łańcuchów ..................................... 135
2.22. Opóźnianie przetwarzania łańcuchów ........................................... 135
2.23. Analiza składniowa danych oddzielonych przecinkami .............. 136
2.24. Konwertowanie łańcuchów na liczby (dziesiętne i inne) ............. 137
2.25. Kodowanie i dekodowanie tekstu szyfrowanego
za pomocą metody rot13 .................................................................... 139
2.26. Szyfrowanie łańcuchów ..................................................................... 140
2.27. Kompresja łańcuchów ........................................................................ 141
2.28. Wyznaczanie liczby wystąpień znaków w łańcuchach ................ 142
2.29. Odwracanie kolejności znaków w łańcuchu .................................. 142
2.30. Usuwanie powtarzających się znaków ............................................ 143
2.31.
Usuwanie określonych znaków ........................................................ 143
2.32.
Wyświetlanie znaków specjalnych .................................................. 143
SPIS TREŚCI
7
2.33. Generowanie kolejnych łańcuchów .................................................. 144
2.34. Wyznaczanie 32-bitowych sum CRC ............................................... 144
2.35. Wyznaczanie kodów MD5 dla łańcuchów ..................................... 145
2.36. Wyznaczanie odległości Levenshteina dzielącej dwa łańcuchy ...... 146
2.37. Kodowanie i dekodowanie łańcuchów w formacie base64 ......... 148
2.38. Kodowanie i dekodowanie łańcuchów
za pomocą narzędzi uuencode oraz uudecode .............................. 149
2.39.
Rozszerzanie i kompresja znaków tabulacji ................................... 149
2.40.
Opakowywanie wierszy tekstu ........................................................ 150
2.41.
Konkluzja .............................................................................................. 151
ROZDZIAŁ 3.
Praca z wyrażeniami regularnymi ............................................................... 153
3.1. Składnia wyrażeń regularnych ......................................................... 154
3.2. Kompilowanie wyrażeń regularnych .............................................. 156
3.3. Stosowanie znaków specjalnych ...................................................... 157
3.4. Stosowanie tzw. kotwic ...................................................................... 157
3.5. Stosowanie kwantyfikatorów ............................................................ 158
3.6. Antycypacja dodatnia i ujemna ........................................................ 160
3.7. Uzyskiwanie dostępu do referencji wstecznych ............................ 161
3.8. Stosowanie klas znaków .................................................................... 165
3.9. Rozszerzone wyrażenia regularne ................................................... 166
3.10. Dopasowywanie znaku nowego wiersza do kropki ..................... 167
3.11. Stosowanie opcji osadzanych ............................................................ 168
3.12. Stosowanie podwyrażeń osadzanych ............................................. 169
3.13. Ruby i Oniguruma .............................................................................. 169
3.13.1. Testowanie dostępności mechanizmu Oniguruma ....... 170
3.13.2. Kompilacja silnika Oniguruma .......................................... 171
3.13.3. Przegląd wybranych nowości
zaimplementowanych w silniku Oniguruma ................. 172
3.13.4. Dodatnia i ujemna antycypacja wsteczna ...................... 172
3.13.5. Więcej o kwantyfikatorach ................................................. 174
3.13.6. Dopasowania nazwane ....................................................... 174
3.13.7. Rekurencja w wyrażeniach regularnych ......................... 176
3.14. Kilka przykładowych wyrażeń regularnych .................................. 177
3.14.1. Dopasowywanie adresów IP .............................................. 177
3.14.2. Dopasowywanie par klucz-wartość .................................. 178
3.14.3. Dopasowywanie liczb rzymskich ...................................... 179
3.14.4. Dopasowywanie stałych numerycznych ......................... 179
3.14.5. Dopasowywanie łańcuchów zawierających datę
i godzinę ................................................................................ 180
3.14.6. Wykrywanie powtarzających się
wyrazów w tekście ............................................................... 181
3.14.7. Dopasowywanie słów pisanych wielkimi literami ......... 181
3.14.8. Dopasowywanie numerów wersji .................................... 182
3.14.9. Kilka dodatkowych wzorców ............................................ 182
3.15. Konkluzja .............................................................................................. 183
8
RUBY. TAO PROGRAMOWANIA W 400 PRZYKŁADACH
ROZDZIAŁ 4.
Umiędzynaradawianie aplikacji Ruby ....................................................... 185
4.1.
Wstęp teoretyczny i terminologia .................................................... 187
4.2.
Kodowanie znaków we współczesnym świecie
(po rezygnacji ze standardu ASCII) ................................................. 191
4.2.1.
Biblioteka jcode i zmienna globalna $KCODE ................ 192
4.2.2.
Ponowne spojrzenie na popularne operacje
na łańcuchach i wyrażeniach regularnych ...................... 193
4.2.3.
Wykrywanie schematów kodowania znaków ................ 198
4.2.4.
Normalizacja łańcuchów Unicode .................................... 198
4.2.5.
Problemy związane z porządkowaniem łańcuchów ..... 200
4.2.6.
Konwertowanie łańcuchów zakodowanych
według różnych schematów .............................................. 204
4.3.
Stosowanie katalogów komunikatów .............................................. 207
4.3.1.
Wstęp teoretyczny i terminologia ..................................... 207
4.3.2.
Pierwsze kroki w świecie katalogów komunikatów ...... 208
4.3.3.
Lokalizacja prostej aplikacji ................................................ 209
4.3.4.
Informacje dodatkowe ........................................................ 214
4.4.
Konkluzja .............................................................................................. 215
ROZDZIAŁ 5.
Wykonywanie obliczeń numerycznych ..................................................... 217
5.1. Reprezentowanie liczb w języku Ruby ........................................... 218
5.2. Podstawowe operacje na liczbach .................................................... 219
5.3. Zaokrąglanie liczb zmiennoprzecinkowych ................................... 220
5.4. Porównywanie liczb zmiennoprzecinkowych ............................... 222
5.5. Formatowanie liczb przeznaczonych do wyświetlenia ................ 223
5.6. Formatowanie liczb z separatorami tysięcy .................................... 224
5.7. Praca z bardzo dużymi liczbami całkowitymi ................................ 225
5.8. Stosowanie typu BigDecimal ............................................................ 225
5.9. Praca z liczbami wymiernymi ........................................................... 227
5.10. Operacje na macierzach ..................................................................... 228
5.11. Praca z liczbami zespolonymi ........................................................... 233
5.12. Stosowanie biblioteki mathn ............................................................. 234
5.13. Rozkład na czynniki pierwsze, największy wspólny dzielnik
i najmniejsza wspólna wielokrotność .............................................. 235
5.14. Praca z liczbami pierwszymi ............................................................. 236
5.15. Niejawna i bezpośrednia konwersja numeryczna ........................ 237
5.16. Koercja wartości numerycznych ...................................................... 238
5.17. Wykonywanie operacji bitowych na liczbach ................................ 240
5.18. Konwersje pomiędzy systemami liczbowymi ................................ 241
5.19. Wyznaczanie pierwiastków sześciennych, czwartego
stopnia, piątego stopnia itd. .............................................................. 242
5.20. Określanie porządku bajtów obowiązującego
w danej architekturze ......................................................................... 243
5.21.
Numeryczna metoda wyznaczania całki oznaczonej ................... 244
5.22.
Trygonometria w stopniach, radianach i gradach ......................... 245
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gdziejesc.keep.pl